5 etapów na skuteczne zmiany w życiu

Poranek zwykle następuje po nocy. Jak można się przekonać, jest zwykle mądrzejszy od poprzedzającego go wieczoru. W końcu, to ciekawe pomysły i rozwiązania tematów na zmiany w życiu, wydawało by się nie do rozwiązania, przychodzą do głowy po przebudzeniu. Zwykle rano. A więc, budzisz się, widzisz, czujesz ten sam świat, jaki pamiętasz z poprzedniego dnia. Czy jesteś zadowolony z tego co masz? Czy efekty Twojego zaangażowania w życie, są dla Ciebie odpowiednie?

Etap 1. Czas na zmiany w życiu?

Ważne jest, aby mieć świadomość, że już czas na zmiany. Delektując się poranną kawą, smakując aromatyczną herbatę chcesz zmiany. Źle Ci w obecnym życiu. Tu i uwdzie życie Cię uwiera. Wspomnienia wracają, wciskają się do głowy. Brakuje Ci bratniej duszy. Finanse osobiste są pod kreską. Badania lekarskie nie pozostawiają złudzeń, coś trzeba zmienić. Tylko co i jak to zrobić?

Książki audio
Książki audio
Książki audio

W głowie kołaczą myśli: zmiany w życiu, zmiana nawyków żywieniowych, nałóg? nałóg jedzenia? a może nałogi? trudności finansowe? długi?

Etap 2. Czym jest zmiana?

Zmianą możemy nazwać to co wprowadzimy do życia, jako nowe, odmienne od tego co było. Ważne jest, żeby zauważyć to czym się skuteczna zmiana charakteryzuje.

  • Powinna być wprowadzana w sposób ciągły, incydenty nie mają tu zastosowania,
  • Można potraktować zmianę dowolnie, to znaczy, możemy zmieniać to co chcemy, nikt nie powinien narzucać człowiekowi zmiany. Trzeba chcieć coś zmienić w życiu.
  • Powinna być wreszcie istotna. Błahe powody, stwarzają mało istotne szanse na zmiany. To powinien być na tyle ważny powód, żeby spowodował zaangażowanie.
  • Powinna odnosić się do nas, nie do innych osób. Zdecydowanie szybciej, taniej i łatwiej jest zmienić siebie.
  • Jest to proces, czyli przy zmianie jednej rzeczy, najprawdopodobniej będziemy zmieniali kilka, może kilkanaście zachowań.

Mówiąc o zmianie w życiu, za każdym razem powinniśmy odnosić ją do własnej osoby. Oszczędzimy wówczas nie tylko czas, ale i energię i często  relacje z innymi ludźmi.

Zmiana powinna być kojarzona z działaniem. Nie ma innej skutecznej metody na zmianę niż działanie.

Etap 3. Jak zmieniać?

Mądrze. Zmiana powinna uwzględniać Twoją indywidualność. Doświadczenia, jakie nosisz w sobie, powinny być fundamentem, na jakim będą budowane kolejne piętra życia. Dobrze, jeśli określisz wartości w Twoim życiu, jakie wzmocnią i nadadzą kierunek wejścia w nowy okres.

Człowiek dużą część swoich decyzji podejmuje w oparciu o nawyki. Ponad 40%. Aby to zmienić i skutecznie wprowadzić zmiany na dobre, trzeba spojrzeć na siebie świadomie, a nie mechanicznie poprzez złe nawyki. Trzeba przypatrzeć się swojemu zachowaniu. Potem, należy zamienić nawyki złe na dobre. Nie można bowiem wyeliminować złego nawyku, nie wyrabiając w sobie nowego.

Działanie poprzez nawyki jest skuteczne i opłacalne tylko w przypadku, kiedy są one dobre.

Etap 4. Nawyk, jak go tworzyć?

W odpowiednim czasie, tj. 21 dni do 30 czyli miesiąca. Tyle potrzebuje przeciętnie człowiek, żeby wyrobić w sobie nowy nawyk. Niezbędna jest tu dyscyplina. Za przykład nie posłuży jedna z najprostszych aktywności. Spacer poza domem.

Przykład

Przez tydzień, zaczynając od poniedziałku do niedzieli chodzimy na 30 minutowy spacer. 8 dnia organizm będzie świadomie szukał potwierdzenia lub zaprzeczenia, pójść czy nie. Po trzech tygodniach, a po miesiącu z niemal 100% pewnością to zachowanie nie wystąpi. To tak, jak by automatycznie nastąpiło wyjście z domu. Może zadziałać tu potrzeba bycia na świeżym powietrzu lub ruchu, a może zapachu, jaki towarzyszy nam podczas mijania piekarni przy parku. A może będzie to chęć zobaczenia leciwych drzew lub rzeki w dolinie.

Etap 5. Cierpliwość, uważność i pokora.

Uważasz, że wiesz na 100% co jest dla Ciebie najlepsze? Ups, możesz mieć kłopot, żeby wprowadzić zmiany na dobre w swoim życiu. Otwórz się. Otwartość na rozwiązania innych jest tu oraz bogactwo sygnałów z otoczenia, które mogą być pomocne, jest tu nieodzowna.

Warto rozważyć korzystanie z rad i doświadczeń osób, które przeszły przez proces zmian w tych obszarach, które Cię interesują. Przykładem niech tu będą: zmiana nawyków żywieniowych oraz nałóg palenia. Tylko z pozoru są to proste zmiany. Innym przykładem, niech będzie zmiana czasu. Wyobraź sobie, że zaplanowane działania, w pierwszym okresie tworzenia nawyku wypadają na dzień przesunięcia czasu. Pokora w zachowaniu jest o tyle istotna, że pozwala na utrzymaniu się w normach i zasadach obowiązujących w danym środowisku.

A potem co robić? Praktykować zmiany w życiu, doświadczać, przeżywać, leczyć ze złego – nałóg, i szukać nowych wyzwań.


Źródło: Motiwa.pl, Źródło video/pic: www.YouTube.com www.sxc.hu

Motywacja w zasięgu ręki

Prosto Jasno Skutecznie

Powered by Subscribers Magnet

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *